Tämän syksyn ruskalennolle kotimaisemissa avautui oiva sää 3.10. Ennusteen mukainen tuuli puhalsi pohjoisesta ja taivas oli pilvetön. Tein reilun 80 km matkalennon muuttolintuja matkien Viitasaaren Pasalasta Äänekosken Koivistonkylälle. Ylempänä, noin 300-400 m korkeudella tuuli niin, että sain maanopeudeksi jopa 80 km/h. Maassa tuuli oli startatessani vain 2-3m/s.
Valokuvauksen kohteina ruskan lisäksi oli tuon lentoreitin matkalla olevat monet rakennuskohteet. Matkalla osui näköpiiriin myös etelään matkaavien joutsenien lauma Konginkankaan kohdalla olevalla pellolla. Pari erillistä porukkaa näin sieltä starttaavan matkaan.
Hyvää syksyä kaikille! Pari viimeistä kuvaa kertoo https://www.facebook.com/hirsinavettagalleria n nyt syksyllä saaduista lahjoituksista.
Jo tutuksi käynyt n. 80 kilometrin lentoreitti koukkauksella Iisjärven kautta.
Aamulla klo 9 Pasalanjärven rannalla valmiina lähtöön. Nurmikko sulaneen kuuran jäljiltä märkä, joten siksi pressu siiven alla.
Kymönkosken ja Mäntylänkylän suunnalla vielä aamusumua.
Kesän kolmas rehu paalattuna Kannaksen pelloilla.
Kuvan ylälaidassa Kolimajärven suuri selkä.
Nyt ollaan jo Keitelejärven maisemissa ja kuvan alalaidassa 77-tien tuntumassa olevan Sammalislammin luona.
Vermatsaari ja oikealla näkyy jo Viitasaaren kaupungin taajama.
Rakenteilla oleva Wiitaseudun logistiikkakeskus Wiilo tai paremminkin sen tontti.
.
Viitasaari.
Viitasaari.
Osuipa yksi veneilijäkin olemaan liikenteessä.
Tässä lienee mm. päiväkoti?
Salonpäänniemi Pihkurinselän kupeella. Vasemmalla Haukiniemessä uusi rakennettava asuntoalue Haukirinne, Halkovuoren kupeella.
Viitasaaren keskustaa.
Tutun reitin takia loikkaan kuvissa suoraan Niinilahdelle. Järven pinta vielä vähän ”sumuilee”.
Poikkean Niinilahden Korppiskylän kohdalta 4-tien linjasta tuonne Iisjärven suuntaan.
Iisjärvi, taustalla Saarijärven Pyhäjärvi.
Lentosuunnassa oikealle jäi nämä Vuorilammet ja Vuosjärven Vuorilahti tuolla oikealla. Kuvan alueet Vuorilampien molemmin puolin suunniteltujen ”tuulipuistojen” aluetta.
Tuulivoiman alueita tulevaisuudessa? Turvesuon keskellä on Kannonkosken, Äänekosken ja Viitasaaren rajojen risteys.
Saavun Iisjärven ja Tuliniemen paikkeille. Kuvassa keskellä.
Onhan täällä ”kiitotietkin” kuten Pekka kertoi. Vielä neljään suuntaan:)
Tuliniemi.
Höyhenniemi, tuo kapea Niemi.
Murojärvet, taustalla Pyhäjärvi sumun alla.
Jatkan matkaa Kaijajärven yli kohti Räihää ja Lintulahtea, koska Pekan savusauna näytti olevan kylmillään:)
Vilkaisu vielä Iisille ja tuloreitille.
Räihän 4-tien myllerrystä.
.
Työt vauhdissa koko Kalaniemen suoralla.
.
Lintulahden caravaanarien alue.
Neste Lintulahti.
Nyt Lekosilla, taustalla Pyyrinlahti.
Pohjoislahti alla saapuessani Konginkankaan taajamaan.
Konginkangas.
.
.
Näkymä pohjoiseen yli Konginkankaan.
Täältä 4-tien varren ”bussiturmapellolta” saan lentoseuraa, kun joutsenia alkaa lähteä lennolle etelän suuntaan.
Liimattalaa.
Joutsenien aura kerää korkeutta.
Pieni osa pellolla yöpyneistä joutsenista. Hyvä kun ovat vielä noin alhaalla, sillä lentolaitteeni vapaan ilmatilan yläraja tällä reitillä on noin 600m meren pinnasta mitattuna. Pysyttelen nyt ko. korkeuden alapuolella.
Nyt nousen jo tutuksi käyneen Petomäen päälle. Taustalla Äänekosken taajama Ääneselän takana. Kuvan keskellä Vääräjärvi, jonka pinta on 150m merenpinnan yläpuolella.
Tämä Mämmen tieremontti alkaa olla jo melko valmis. Viimeisiä pinnoitteita tekevät tuon leikkauksen kohdalla.
Alikulku valmis Petomäen alla.
.
.
.
Taustalla Kevätlahden takana Pyhäjärven sumuja.
Taustalla erottu Tärttämäen huippu kivasti.
Näkymä Petomäen suuntaan. Kalliomurskaamolla toimintaa.
.
.
Hieno Kevätlahden saaristo ruskan värittämänä.
Nyt ollaan jo Kotakennään ja Äänekosken liittymän kiemuroissa.
.
Kuvan oikeassa laidassa Puuilon rakennus ulkoisesti melko valmiin näköinen.
.
.
Ohitan Äänekosken taajaman Kuhnamojärveä ”pitkin”.
Terveyskeskus, ammattikoulu ym.
Äänejärvi kylän keskellä.
Tänne tehtaiden kupeelle rakennetaan uutta siltaa. Lienee rakenteilla olevan kertopuutehtaan käyttöön?
.
Kertopuutehtaan rak. työmaa. Arvaan että puut otetaan sisään tuon lähimmän rakennuksen kautta??
Paatela, taustalla Suolahden taajama. Sinne en nyt lennä, sillä pohjoistuuli painaa rivakasti kohden Koivistoa ja Etelää.
.
Paatelan sulku, alaportti auki, mutta miksi?
Saavun Koivistonkylälle. Kuva otettu Tikkakosken lentokentän lähialueen rajalla. Alueelle saapumiseen sain luvan ilmailuradiolla lennonjohdolta hetkeä aiemmin max. lentokorkeus 300m.
Taustalla näkyy Hirvaskankaan abc ym.
Koiviston koulu ja upouusi päiväkoti.
.
Konttirakennus poistunee vuoden alusta.
Muhluniemi ja uutta asutusaluetta niemen vasemmalle laidalle vasta kaavoitettu.
Messevät maisemat olla ja asua nykyisien ja tulevien asukkaiden. Ensimmäinen vakituinen asunto on rakennettu niemeen 1500 luvun alussa. Jos en ihan väärin muista, niin ihan näinä vuosina tulee 500 vuotta ensimmäisistä ”harjakaisista”.
Saavun kotilaaksoon, vaikkakaan koti ei kuvassa näy, vain ”lentokenttä” näkyy tuolla pellon takalaidalla.
1 tunti ja 35 minuuttia Viitasaarelta startin jälkeen olin perillä.
Viitakankaan asukas Jarmo Varis lahjoitti museoon uittovinssin.
Viimeisin lahjoitus museoitavissa vermeissä on Kimmo Kinnusen nippulankojen oikaisukone. Muutakin Jorma Kinnusen jäämistöä tuli mukana. Kinnusten naapuri Parkatin Aimo kävi jutulla. Kiva tavata entinen työkaveri Äänekosken tehtaiden kunnossapidosta. Täällä enemmän kuvia vinsseistä ym. https://www.facebook.com/hirsinavettagalleria
Kiitos Upi hienoja kuvia, olisit varoittanut olis tehty sivumerkkejä sillon ois saunakin lämmennyt.
Kiitos, tuo koukkaus Iisin kautta välähti mieleen vasta lennolla.
Kiitos Kuvista! Paljon on synnyinseutu muuttunut siitä, kun sieltä olen poistunut!
Kiitos kommentista, onpa tosiaan viimeiset 10 vuotta olleet melkoista muutosta maisemassa.
Olin Iisjärvellä juuri verkkoja hakemassa kun lensit yli. Vene näkyy kuvassa heikosti vaaleana läikkänä viimeisessä vilkaisussa Iisille. Kivoja kuvia, antaa hyvän perspektiivin mökin lähiympäristöistä.
No niinpä vene näkyy. Lennolla en huomannut, kun suunta oli lähes vasten aurinkoa.
On kyllä hienot maisemat sinun mökkeillä!