Lentäjän näkökulmasta

Lentäjän Näkökulmasta

Urpo Minkkinen

Tietöitä ja tuulivoimaa Äänekoski, Konginkangas, Viitasaari.

Tähän postaukseen liitän kolmen eri lennon kuvia. Ensimmäisenä lento oli Äänekosken Koivistolta Viitasaaren Pasalaan. Matkalle osui paljon muutoksessa olevia kohteita, tietöitä ja muutakin rakentamista. Kaksi muuta lentoa oli Pasalasta mm. Karhukorpeen suunnittelussa olevalle tuulivoima-alueelle. Lensin ja kuvasin suunnilleen niillä korkeuksilla (n.300m ko. maastosta), jonne voimalan roottorin lapa kohoaa pyöriessään korkeimmillaan. Valokuvasin näillä lennoilla myös Löytänän ja Viitakankaan alueita, mutta palataan niihin seuraavassa postauksessa, kun kertyi näitä kuvia tähän jo satakunta.

Hyvää kesää kaikille blogiani seuraaville!

Lennon Koivisto-Äänekoski-Konginkangas-Viitasaari-Pasala (26.5.24) alussa avautui naapurin vasta kylvetyt pellot. Tätä kirjoittaessa vilja jo orastaa pellossa.
Hetken päästä reitille osui Koiviston vasta valmistunut päiväkoti. Tuo lisäosa koulun pellonpuoleisessa päässä.
Vanhaa ja uutta.
Niiniveden Vahvaniemi. Taustalla järven takana Honkola ja teiden risteys.
Äänekosken tehtaita, oikeassa laidassa valmistuva kertopuutehdas.
Kaakkolampi ja Myllyperän as. alue.
Salakan aluetta.
Kierälahti
Kotakennäs. Puuilon rakennus valmistuu.
.
Taustalla Keiteleen selkiä.
Keitelejärven ja Pyhäjärven vedet virtaa tuonne horisontin suuntaan.
Lähestyn Mämmensalmea.
Mämmensalmi.
Oikealla Mämmenniemi.
Vilkaisu lentosuunnassa vasemmalle. Keskellä kuvaa Pohjanlahti, taustalla Pyhäjärvi.
Vesiliikennettä.
Seuraavat kuvat tietöistä Mämmen ja Petomäen väliltä.
.
.
Lähipäivinä liikenne siirtyy tässäkin rinnakaiselle reitille.
Vilkaisu lentosuunnasta oikealle, niin näkyy järven selän takaa Suolahti.
Alikulkua rakennetaan Petomäen alaosaan.
Petomäen päältä avautuu maisema Konginkankaan Liimattalaan.
.
.
Konginkankaan eteläinen liittymä ja uusi kevyen liikenteen kaista ”kirkolle”.
Hienoa Keitelelejärven selkien ”kimara”.
Bussiturman maisema.
Konginkangas.
.
.
Räihänselkä ja Pohjoisniemi.
Lähimpänä Räihänselkä, Soskonniemi, Koivuselkä….
.
Lintulahti.
Räihä ja entiset koulut. Rakenteilla oleva rinnakkaistie on jo nyt tätä kirjoittaessa käytössä ja nelostien liikenne kulkee sen kautta.
Vilkaisu vasemmalle jossa näkyy Kotanen, Kaijajärvi ja kauimpana Iisjärvi.
.
.
Soskonniementien risteys oikealle vanhalta nelostieltä (liikenne kulki vielä n. 1960 tietämille saakka tuota pitkin)
Jotakin tapahtuu tien suhteen myös Korhospohjan risteyksen kulmilla. Vas Koivurinne, oikealla Savela.
.
Kuvassa kaksi entistä kyläkauppaa. Taitaa olla niin, ettei nähdä enää kumpaakaan kun tietyöt on valmiit. Tien vasemmalla puolella on myös entinen Voitto Rutasen autokorjaamo. Kellertävä rakennus.
Kuva synnyinseudulta Soskonniemeltä.
Turpeisen Voiton hirsiveistämö ja hienot pisteaidat peltojen laidassa.
Vaitila.
Lähimpänä Kajamanlahti, kauempana mm. Karttuselkä.
Kajamanlampi Kalaniemessä.
Kalaniemen maisemaa Kajaman rannalla ja muutenkin.
Kalaniemen entiset koulut.
Hakojärvi.
Kuva suuntaan josta lensin.
Saavun Niinilahteen.
Lentosuunnassa oikealle jää Ilmolahti.
Tässä Isoniityn laidassa hieno avattu avo-oja. Nelostie vasemmalla.
Vielä vilkaisu Ilmolahdelle.
Taustalla siintää Viitasaaren taajama. Alla lähimpänä Ilmojärvi.
Auringon suunnassa Hännilänsalmen silta.
.
Viitasaari
Viitasaari Suovanselän suuntaan nähtynä.
Muikunlahden ”kartano”. Lienee nykyään tyhjillään?
Nyt loikataankin jo lennon maaliin Viitasaaren Pasalaan. Menen laskuun tuonne sillan vasemmalle puolelle. Alla ja tuolla kauempana Kolimajärven vettä. Oikealla Pasalanjärvi.

Seuraavat kuvat on lennoilta 30.5 aamu ja 3.6.2024 ilta.

Tämä lentojälki on Karhukorven maisemien kuvauslennoilta. Tosin se ulottui myös etäämmälle. Lentokorkeus suunnilleen se, joka on voimalan lavan pyyhkäisykorkeus.
Tämä lento oli aamulla ja nyt vesistönä on Kolima, jossa runsaasti männyn siitepölyä. Oikealla lähimpänä Kattilaniemi, kauempana Koliman suuri selkä.
Saavun Vuorijärven kupeelle, tuossa vasemmalla. Taustalla Pihtiputaan Ilosjoen alueen tuulimyllyt.

Tämä kuva on otettu n. 300m korkeudelta maasta ja suunnilleen yhden suunnitellun voimalan kohdalta. Alla Vuorijärvi.
Taustalla Keitelejärven Pihkurinselkä kuvattuna edelleen 300m korkeudelta ”puiston” alueen yli.
Tämä on Kalliojärvi ja näkymä Löytänäjärven suuntaan. Taustalla Pihtipudas.
Viitajärven seutua nelostien varressa.
Kalliojärvi hieman kauempaa mahd. myllyjen alueelta. Vasemmalla löytänäjärvi, oikealla kolimaa.
Keski-Viitajärvi.
Alueen Vääräjärvi.
Alueen eteläisellä laidalla tämä moottorirata. Taustalla pohjois-Kolimaa.
Saarijärvi. Taustalla Pasalankylä nähtynä kauimmaisten myllyjen kohdilta.
Palaan aamulennolta Pasalaan.
Hieno aamu Pasalassa.
Pasalan järven rantoja.
Leväniemi.
Siitepölyä kannaksen sillan ”suntissa”.
Lennon aikana olikin lentokentän niittäjä Paanasen Timo saapunut Hietalaan:)
Nyt ei malttaisi mennä laskuun ollenkaan, kun on näin hieno aamu.
Pakollinen latokuva, tosin tämä on myös riihi.
Vielä kuva Matoselän siitepölyn kuvioista ennen laskuun menoa.

3.6 lennän iltalennon, että saan auringon valon eri suunnalta, kuin edellisellä lennolla. Käyn myös kuvaamassa mahd. tulevan sähkölinjan linjausta Viitakankaalla.

Pasalaa lähimmän voimalan kohdalta taas tämä kuva. Nyt aurinko on vasemmalla. Taustalla Kolima ja Houninniemi.
Vuorijärven kupeella tuossa tiuhan metsän sisällä (kuvassa oikealla, ei näy vesi) Karvalampi.
Karvalampi syvällä metsän kätkössä.
Lennän alueen eteläiselle laidalle, tuonne Kyöpelin louhoksen suuntaan. Kuvan keskellä Vääräjärvi. Vasemmalla horisontissa näkyy Keitelejärven Muikunlahti ja oikealla Pihkurinselkä.

Näkymä Viitajärven yli Pihkurinselälle.
Näkymä Pasalaan ”voimalan huipulta” (n. 300m)
Tähän Kyöpelivuoren tienoille suunnitellun alueen aurinkovoimalat ja ”muuntamot” asettuu, josta voimalinja veisi virtaa kuvassa vasemmalle.
Suunniteltu sähkölinja tästä Kyöpelin takaa vasemmalle peltojen suuntaan. Kuvassa valoisampi kohta metsässä syntynyt oman varjoni ympärille. Aurinko selkäni takana.
Vielä vilkaisu nelostien yli Pihkurille. Lentokorkeus noin 300m maasta.
Sähkölinjan paikka kuvan hakkuuaukon lähettyvillä oikealla, jatkuen tuonne horisonttia kohti.
Viitakankaan raviradan kuvetta leikaten.
Päätän tämän lennon kuvat tähän Viitakankaan kauniisiin maisemiin, jossa myös karjaa laitumella. Keskellä kuvaa Muikunlahti, lähimpänä Piolampi.

Lopuksi vielä Hietalan kesän ohjelma. Tervetuloa läheltä ja kaukaa!

2 ajatusta aiheesta “Tietöitä ja tuulivoimaa Äänekoski, Konginkangas, Viitasaari.”

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Scroll to Top