Lentäjän näkökulmasta

Lentäjän Näkökulmasta

Urpo Minkkinen

Lento Konginkankaalla jäältä startaten

Sääennusteen mukaan pilvikatto vetäytyy (12.2) iltapäivällä Konginkankaan tienoilta pohjoisesta etelään ja niin myös tapahtui. Kyllä sääennusteisiin voi luottaa, vaikka moni niitä parjaa:) Keitelejärven jäällä on nyt hyvä liikkua, vain pieni kerros lunta pinnalla. Siksipä suuntasin lentelemään Konginkankaan maisemiin ja valokuvaamaan mm. nelostien remppojen edistymistä Masolla ja Lekosilla.

Auringon esiin tulemista odotellessa ajelin trikellä ensin Riihiniemen kupeelle veli Jaskan mökille kahville. Klo 14 alkoi aurinko näkyä, joten ajoin taas jäätä pitkin takaisin mökille. Levitin siiven levälleen jäälle ja starttasin taivaalle. Lopuksi lisään taas muutaman kuvan könsäprojektin edistymisestä.

Lentoreitti suunnilleen.
Valmiina lentoon.
Tuulta kohti.
Ilmaan päästyä näkymä Vepsänsaaren yli Havusalmeen, jonka takana on Karttuselkä.
Vasemmalla Vepsän eteläpää, kuvan keskellä kauempana Pahitunsalmi.
Lähimpänä Otussaari, Leppiniemi, Hautsalonsaari….
Tässä ollaan menossa Kajamanlahdella.
Lisää koppeleita.
Kajamanlahdelta näkyy Kajamalampi ja Kalaniemen peltomaisemia.
Mäen päällä Mäkiaho.
Kajamanjoen silta.
Kajamnlammen päältä näkymä Tuomaanniemen yli Koivuselälle, josta juuri tulin.
Kalaniemen keskustaa.
Kuvassa lähimpänä vanha nelostie, joka joskus 1960 tietämillä oli vielä käytössä., jatkuen tuonne oikealle. Vasemmalla nykyinen valtaväylä. Siis Kalaniemen risteys tässä.
.
Nyt lähdetään kipuamaan Kalaniemen mäkeä ylös ja kohti Masoa
Lentosuunnassa oikealle jää Pilkanlahdentie ja sen varrella olevat talot.
.
.
Taustalla Koivuselkä ja kauas karkaava pilviraja. Kuvan alalaidassa Savela.
Taustalla Räihänselkää. Vasemmalla alla paikka jossa oli ennen Toivola, nyt vain tyhjä tontti.
Masolla on edesmenneen Voiton verstas purun kohteena.
.
.
.
Kemppaisten entinen kauppa.
Vielä kerran.
Matka jatkuu Lintulahtea kohti.
Neste Lintulahti ja SF-caravan.
Akseli Gallen-Kallelan maisemia
Vilkaisu tulojäljille Masolle ja matka jatkuu.
Taustalla Pyyrinlahti, alhaalla entiset ohituskaistat Pohjoismäen kupeella.
Dumpperit lavat pystyssä valmiina ajoon.
.
Louhos vaiheessa.
Lekojärven risteyksessä siirretään maamassoja tien taakse. Tätä kuvaa kotona käsitellessä muistin että olisi pitänyt käydä ottamassa kuvia myös Lekojärven seuduilta. Ehkäpä seuraavalla lennolla?
Näkymä Räihänselän suuntaan.
Taustalla Pyyrinlahti, oikealla pellon kohdalla notkossa Konginkankaan bussiturman paikka.
.
.
.
.
.
Vielä vilkaisu Lintulahden suuntaan, josta tulin.
Konginkankaan eteläinen liittymä. Vasemmalla Pyyrinlahti, jonne matkaan seuraavaksi.
Halkoniemen asutusta.
Halkoniemi ja taaempana Konginkankaan taajamaa.
Mustasaari Pyyrinlahdella.
Halkoniemi ja Pyyrinlahti.
Matka jatkuu Räihänselälle tuosta Niemelän ja kirkonkylän yli.
Konginkangas kk.
Konginkangas, Matilanvirrantien varren asutusta.
.
.
.
.
Kuvassa oikealla alhaalla tien lähellä entinen kunnanvirasto. Vanhoina hyvinä aikoina:)
.
Satama.
Lähimpänä taitaa olla Pekansaari. Räihänselkää.
Räihänselän ylityksen jälkeen saavun Räihään. Rannassa Risuranta, taaempana Kuoppala.
Harjun maisema on muuttunut. Tuossa tien varressa oli n. 60 vuotta sitten vielä pelto. Nyt noin 60 vuotias metsä on kaadettu.
Vilkaisu Räihä ja Lintulahden suuntaan.
.
Näkymä Haapaniemen yli Riihilahdelle, Kertonselälle ja Matilanvirralle.
Kuoppala, taustalla Koivuselkä.
Janakkala.
Janakkala, Harju näkyy oikealla taustalla.
Jokilahti, Soskonsalmen takana Riihiniemi. Vasemmalla Neruniemi kapeana kaistana.
Nerulampi ja omat synnyinseudut.
Lentokierroksen reitti sulkeutuu. Lentoaika tunti ja vartti.

Vielä jokunen kuva ”maallisista” hommista könsän tiimoilta.

Räppänän ulkolippa.
Räppänän luukku sisällä.

Räppänä myös tänne makuusopen puolelle. Talon isäntä (josta hirret purin) kertoi hänet tavatessani, että soppea kutsuttiin ennen ropiksi. Kait joku ruotsinkielestä johdettu nimitys?
Ikkunaa ropiin tehdessä unohdin ruuvit lasien väliin ja ne on nyt siellä maaliman tappiin saakka:)
.
.
Näihin hiihdettäviin maisemiin könsän nurkalta lopetan tämän postauksen. Hyvää talvea kaikille!

14 ajatusta aiheesta “Lento Konginkankaalla jäältä startaten”

  1. Hannu Halmesmäki

    Olipa mukavia kuvia. Hienoa oli, kun oli noita Volvon dumppereita niin monta. Meillä oli 11 35G mallia Venäjällä Japaninmeren rannalla. Räihän sepän tytär kuoli joskus 1977-78 jäätyään auton alle jokseenkin kotinsa kohdalla. Jäi mieleeni, koska ostivat kaikki muistokukat äitini kukkakaupasta.
    Näkyihän siellä myös Hakkaraisen talo, jossa oli puutarha. Lähtöisin Kolkulta.
    Verkkopaikkakin Konginkankaan liki keskustaa näkyi.
    Kiitos!

    1. Kiitos. Nyt kun kerroit niin muistan tuon Voiton tytön onnettomuuden.
      Hakkaraisen Esko oli tuttu mies. Käytiin monet ampumakisat yhdessä.
      Sinnikäs ja aikaansaava vaikka oli invalidi.

      1. Hannu Halmesmäki

        Eskon vanhemmat olivat vanhempieni hyviä tuttuja. Tytär Marja-Liisa asui meillä aloittaessaan oppikoulun. On muistaakseni 1941 syntynyt.

  2. Tapani viik

    Hieno matka taas, komeita oli paikat vaikka Kangaslammen suuntaan nyt kamera ei osunutkaan. Olehan varovainen noissa lentohommissa, lentäjästä ei missään tilanteessa saa tulla virkamies.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Scroll to Top