Lentäjän näkökulmasta

Lentäjän Näkökulmasta

Urpo Minkkinen

Äänekosken Biotuotetehdas ja ympäristö 24.1.2017

Niinpä vaan vihdoin valkeni suhteellisen tyyni ja aurinkoinen talvipäivä tällekin vuodelle. Pakkasta vajaat kymmenen astetta ja uutta edellisen yön lunta maassa. Kahdet toppahaalarit päälle ja lennonjohtotornista lupa mennä taivaalle, kun Tikkakosken Hawkit oli myös lentopäällä. Suunnitelmassa oli jo perinteeksi muodostunut kierros päivittää Biotuotetehtaan ja Honkolan risteyksen rakentamisen vaiheita.

Pilvet oli suunnilleen kolmessa sadassa metrissä.
Suuri osa pilvistä oli Äänekosken tehtaiden höyryjen tuotosta, kun ylitin Kuhnamon.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Virran takana entinen paperitehdas, josta puretaan päällystyskoneita tulevan vanerilinjan alta. Virran tällä puolella kartonkitehdas pukkaa höyryä. Vieressä punatiilinen kemiantehdas. Harmaa rakennus entinen hiivatehdas.
Vasemmalla ”viimeisiään vetelevä” Hiskin koulu. Oikealla Palomäen kentällä parakkikylä. Kentän tietämille nousee lähivuosina uusi pelastuslaitos, joka on nyt kentän vieressä.
.
Täällä terveyskeskuksen viereen valmistuu hyvää vauhtia Hiskin koulun korvaaja.
Ympyrä on vetävä ratkaisu.
Nykyinen tori ja kauppojen keskittymä.
Peruskoulu, liikuntatalo ja uimahalli oikealla.
Liikuntapuisto jossa vasta nuorten hiihdon SM-kisat.
Taustalla Suolahden vaneritehtaan höyryjä.
.
.
.
.
.
Biokaasulaitoksen työmaa oli pahasti pilven alla, joten siitä tällainen etäkuva.
Koskapa kuvaus on kovasti vanhan kertausta, käännän suksen kohti uutta kohdetta, Honkolan eritasoliittymän työmaata.
Vielä pieni vilkaisu tehtaan suuntaan.
Ajorata Kierälahdessa.
Tässä Hujakon hujakoilla on Tikkakosken lentokentän lähialueen raja, joten pyydän lennonjohdolta taas luvan lentää alueen sisään. Minä: ”jyväskylän torni, moottoroitu varjoliidin” torni vastaa: ”moottoroitu varjoliidin, torni”. kerron missä olen ja pyydän luvan mennä ko. alueelle. torni: ”lentokorkeus 2000 jalkaa tai alle”. Lennonjohtaja antaa vielä ilmanpainetiedot, koska korkeus mitataan merenpinnasta ja korkeusmittari kalibroidaan vallitsevalle ilmanpaineelle. Kuittaan sanoman toistamalla saamani arvot.
Siltatyömaa.
.
Hujakon risteys, vasemmalla Niinivesi. Horisontissa suoran päässä Hirvaskangas.
.
.
.
Mursketta syntyy.
.
Risteyksen siltatyömaa.
.
Kotiin päin.
Keskellä Koivistonkylän Muhluniemi. Lentokorkeus n. 500m.
Suolahti.
Koiviston keskikylää.
Paatela.
Telkkälaakso johon hetken päästä laskeudun.
Hoikkapohja.
Riihelän kulmilla.
Oikealla Välilä. Kuvassa olisi myös Anita Hirvosen lapsuuden koti, ellei se olisi palanut joku vuosi sitten.
Heikkilä.
Hoikkala.
Tässäkin kuvassa näkyy uuden tehtaan vaikutus siten, että sähkölinjaa levennetään sen kapasiteetin lisäämiseksi.
Linjan levennys käynnissä.
Ajokone työssään. Tässä vaiheessa kuittaan lennonjohtotorniin että menen laskuun, ja saan ystävällisen kuittauksen lennolle.

Kommentit (7 kpl)

Keijo Venho
24.1.2017 klo 21:43
Kiitos jälleen kerran,tästä näkee miten kotikaupungissa uurastetaan!

Tapani Viik
24.1.2017 klo 22:21
Taas kerran hienoja kuvia Urpilainen.

Tuuliviiri
25.1.2017 klo 12:01
Ei näkynyt ainuttakaan tuulimyllyä, tilaa olisi.

Markku Pekkarinen
25.1.2017 klo 19:58
Kiitos kuvistasi!

Ulla Minkkinen
25.1.2017 klo 20:00
Millä etäisyydellä lentokentästä ei enää tarvitse pyytää lupaa tornista? Vai pitääkö aina ensin varmistaa, ettei hawkit ole ilmassa?

Upi
25.1.2017 klo 22:28
Kiitos kommenteista!
Ullalle, lentokenttää ympäröi kentän suuntainen suorakaiteen muotoinen rajattu alue. Kentän sivuilta n.10km ja kentän päistä n.15km etäisyydellä. Alueella ei saa lentää ilman lennonjohdon lupaa. Minä asun ko. alueen sisällä, joten joudun pyytämään luvan lennolle aina kun torni on auki. Hawkien kanssa voidaan lentää samaan aikaan, kun tiedämme toisistamme missä mennään.

Ulla Minkkinen
26.1.2017 klo 10:25
Kiitos, mielenkiintoista!

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Scroll to Top