Molemmat aamut oli sankan sumun peitossa puolille päiville saakka. Matkalennolle starttasin 27 pv tasan klo 12 ja Kimingin keikalle pääsin lähtemään sumun väistyttyä klo 11.
Keväällä ajattelin että tämä kesä täytyy elää kuin viimeistä kesää. Ei mitenkään dramaattisella ajatuksella, muuten vaan kesä täysillä eläen. Tällainen hetkessä elämisen ajatus on vain vahvistunut, kun itseäni neljä vuotta vanhempi siskoni menehtyi kesällä äkillisesti ja yllättäen.
Näihin oheisiin kahden päivän kuviin liittyen näyttää siltä että joudun tämän vuoden jälkeen ”työttömäksi”. Omat ilmavalokuvauksen rakennuskohteet lähiseuduilta valmistuu, eikä uusia investointeja juurikaan ole näköpiirissä. Viitasaaren Wiilo tosin vielä muotoutuu vuosien saatossa?.
Noin kahdenkymmenen vuoden aikana valokuvauksen kohteita ovat olleet moottoritien rakentaminen Palokka-Vehniä ja koko tien levennys ja remontointi Hirvaskankaalta Viitasaarelle saakka. Hännilänsalmen uusi silta ja Äänekosken tehtaiden ja taajamien uudistuminen monelta kohdin, Valtran tehtaiden laajennukset. Hirvaskankaan ABC:n rakentamisestakin tulee kohta kuluneeksi 20v. Omalla reviirillä olisi vielä tekemätön pätkä moottoritietä Vehniä-Hirvaskangas, mutta se odottaa rahoitusta. Rakennetaan joskus, ties milloin. Tosin tämäkin pätkän ilmakuvasin jo ajatuksella ”maisema ennen uuden tien rakentamista”.
27.9 lauantain lento oli tutun reitin Pasalasta Koivistonkylälle myötätuuleen. Holmin Erkki haki minut ja lentolaitteen takaisin. Kiitos Ekille. Sunnuntain 28.9 oli lento Pasala-Kymö-Permonen-Kiminki ja myötätuuleen nopsasti takaisin.
Hyvää syksynjatkoa kaikille! Ruska vain paranee kun on pakkasöitä ollut!
Pasalan sumu hälveni vasta puolilta päivin 27.9. Tässä Pasalanjärven ja Kolimajärven salmen silta heti lennolle noustuani.Pasalaa.Sumussa varjon varjo ja Puistola.Koliman Autionselän takana pilkottaa sumupilvien välistä Seläntauksen tila.Ilmassa tarkasteltuna näyttää siltä että voin lennon suorittaa kohteeseen Äänekosken Koivistonkylälle. Maata ja Piolampi näkyvissä.Tässä Viitakankaan Sivulan tilalla on alkanut uusi aikakausi uusien omistajien toimesta.Näkyyhän tuolla Haapasaaren silta Viitasaaren keskustassa.Wiilo ja sen tulevaisuus hieman vielä sumun peitossa..Pihojen pinnoitukset menossa.Viitasaari.Haapasaari, kirkkosaari siltojen välissä.Hieno kaupunki kulkijoiden nelostieltä nähdä. Monet myös poikkeaa kylällä.Salonpään Haukilampi, taustalla Pihkurinselkää.Hännilänsalmi.Nelostien linjaa lentäen vasemmalle jää kuvan Ilmolahti.Niinilahden kohdilla nelostien länsipuolella nämä vedet, Kaijanlampi ja Ruuhijärvi. Taustalla näkyy Lonnikon peltoja. Sumun peittämänä on Vuosjärvi ja Vuorilahti.Niinilahti, oikealla etäällä Lintulahti.Karttuselkää.Kalaniemi ja sen eteläinen liittymä. Valmis tieosuus Masolle / Lintulahteen saakka.Vasemmalla uusitun tien vierellä entinen 4-tie, vielä 1960 luvulla käytössä. Ei ohituskaistoja:)..Ei saa ohittaa.Tässä saa ohittaa. Keskikaide myös koko matkalla.Masollakin tie valmis, pientareilla vielä puuhastelua. Jokohan Mason viimeinenkin entinen kauppa kohta puretaan?.....Jälleen Lekosilla.Sumut on jo melko tarkkaan hälvennyt.Konginkankaan uusi pohjoinen liittymä. Tästä alkaa uudistettu tieosuus eteläiseen liittymään saakka.Vasemmalla rannalla entinen 4-tie.Kaarre oikenee vanhaan tiehen verrattuna..Asvaltointi jo pitkällä...Tässäkin näkyy entisen tien kaarevampi linja.Vilkaisu ”tulojäljille. Kiharainen rinnakkaistie.Vasemmalla Pyyrinlahti Kongin eteläisen liittymän lähellä.Tästä vasemmalle kirkonkylään.Liimattalan ravirata tuolla peltojen takana.Laajarantaan vasemmalle, oikean kautta vaikka Saarijärvelle.Pyyrinlahdelta Keiteleen selille.Petomäen ”vuoriston” kalliomursketta.Varsinainen Petomäki.Kertausta, tien suhteen:)Mämmellä...Kevätlahti / Myllyselkä lentosuunnasta oikealla.Kypärälahden tienoota.Koukkuniemen teollisuusalue.Tärttälahden kupeella.Kotakennää. / Laajalahti. Vasemmalla Teollisuuskatu.Rustakin on jo avannut ovensa Halpahallin ja Puuilon vieressä...Koukkaus tehtaiden vierestä. Tässä kuvassa näkyy tämän päivän koko integraatin tilanne. Kauimmaisena kertopuutehdas, ulkoisesti melko valmis.Lähimpänä entinen paperitehdas josta joskus eläköidyin. Kuvan oikeassa laidassa keskuskorjaamo (punaisesta tiilestä rakennettu), jossa aloittelin työurani noiden aitojen sisällä.Tässä kuvassa tulevaisuutta kertopuutehdas ja taustalla ”menneisyyttä”. Suolahden vaneritehdas joka piakkoin lopettaa tuotannon kokonaan.Niinivesi ja Koivistonkylä.Nättiä seutua, asutettu jo 1500 luvulta lähtien.Mankkisaari.Muhluniemi. Rannassa näkyy kylän uimaranta laitureineen.Myllypohjaa Hirvaskankaan kupeella.Muhluniemen uusinta rakennuskantaa.Kylän sydän, koulu.On se komia kylä!Telkkälaakso, kotilaakso. Navetan katto sieltä vähän pilkistää.Haukkalan pelloilta rehut niitetty karholle odottamaan paalausta.Jos hyvin käy, niin 2-3 kuukauden päästä hiihdellään näissäkin maisemissa. Tuolta Keljärven suota pitkin ja puulle istutetun pellon laitaa. Nyt menen tämän 1 tunnin 50 minuutin lennon laskuun pihakuusen juurelle.
28.9 sunnuntaina oli jälleen kovin sumuinen aamu. Lauantaista poiketen Pasalankylä aukesi sumusta hieman aiemmin, joten lähdin lennolle klo 11. Suuntana nyt on heikkoon vastatuuleen Kymö-Permonen-Kiminki. Lennon aiheena kuvia erääseen kirjaan. Paluumatkalla ylätuuli toikin lennon vauhdilla takaisin. Nautin vain kauniista maisemista.
28.9 aamun ensimmäinen kuva. Pasalanjärvi. Lennon suunta sumupilven vasenta laitaa. Sumu on Keitelejärven päällä.Eiliseen verrattuna sumuton maisema.Peltojen päällä lennän matalemmalla, sillä vastatuuli on ylempänä kovempi. Järven takana tietysti Järventaus:)Oikealle jää Rauskajärvet.Kärnä-Kymö koskireitti. Kella..Sahankoski, voikohan laskea kanootilla näin matalalla vedellä.Kymönkoskenkylän Alakosken tienoota.Kymönsalmi, ei näy järvenselän takaa kaupungin taajamaa.Permosvuoren masto. Näitä mastoja on varottava lennoilla kuin ruttoa.Permoskylän koivusaha.Tämän lennon latokuva:) Sumupilvi noin 250 m korkeudella.Kiminkijärvi näkyy jo. Alla Säynäälä.Pieni-Säynäinen.Kiminginkylä, taustalla näkyy Suovanlahti.Kiminki.Kiminkilahti avautuu Suovanselän ja Kymönselän väliin.Tässä Suovanselän sumussa jännät väriaallot jotka peilaa veteen.Näillä kohdin on lennon käännepiste ja lähden myötätuuleen takaisin Pasalaan.Vielä Kimingin kylästä kuva.Umpilampi. Permoskylä.Haka-Wood.Permosen Pykäläisen saha.?Kymöltäkin alkaa sumut haihtua. Taustalla vasemmalla Pihkurinselkä.Kärnä-Kymö koskireitti noin 500m korkeudelta nähtynä.Pilvien aaltoilua Ilolanmäen tienoilla.Kärnän ( Koliman) Koskilahti. Tutut Pasalan maisemat ennen laskuun menoa.Maitoa ja viljaa tuotetaan täällä. Tästä Kannaksen yli kaarran laskuun.Lennon kesto oli 1tunti 30 min. Bensaakin jäi jäljelle:)Loppukevennyksenä tämä tekniikan ihme. Kävin lennolta palatessa Lintulahden Nesteellä vessassa, niin pisuaari ilmoitti minulle tällaisen vanhojen miehien tietämän ilmiön:))
2 ajatusta aiheesta “Lennot sumuisina päivinä 27 ja 28.9, Viitasaari-Konginkangas-Äänekoski”
Maikki
Olipahan aikamoinen kattaus kuvia, ja hienoja, mukava olla lennolla näin mukana.
Älä nyt kuitenkaan työttömäks aio heittäytyä.
Loppukevennyksenä: kyllö se signaali vielä löytyy 😉
Olipahan aikamoinen kattaus kuvia, ja hienoja, mukava olla lennolla näin mukana.
Älä nyt kuitenkaan työttömäks aio heittäytyä.
Loppukevennyksenä: kyllö se signaali vielä löytyy 😉
Kiitos. Onhan tuota luontoa vielä kuvattavaksi, jos rakennuskohteet tyystin loppuu?
Ps:signaalin teho vaihtelee😊